Είναι η θερμοκρασία μέτρο της θερμότητας και γιατί, ενώ δίνω θερμότητα, η θερμοκρασία του σώματος κάποια στιγμή σταματά να ανεβαίνει; Μήπως φταίει η κλίμακα του θερμομέτρου, που φτάνει μέχρι τους 100°C ή μήπως δεν παρέχω αρκετή θερμότητα (ενέργεια);; Επιπλέον προς ποια κατεύθυνση ρέει η θερμότητα; Αυτοί οι προβληματισμοί τέθηκαν στους μαθητές της Ε’ τάξης στη μελέτη των εννοιών θερμοκρασία και θερμότητα στο μάθημα της Φυσικής.
Η δημιουργία προβληματισμών και η διατύπωση αδιέξοδων απόψεων από τους μαθητές σχηματίζουν το ιδανικό σκηνικό για την εισαγωγή του νέου επιστημονικού μοντέλου. Αν μάλιστα αυτό προκύψει μέσω δικών τους πειρασμών σε ένα υπερσύγχρονο εργαστήριο φυσικής, τότε τα αποτελέσματα είναι θριαμβευτικά…
Έτσι λοιπόν, η Ε’ τάξη επισκέφθηκε ένα από τα εργαστήρια του ΑΞΙΟΝ με σκοπό αφενός να εκτελέσει πειράματα και αφετέρου να κατανοήσει πως το εργαστήριο δεν είναι ένας χώρος ξένος, που δε χωρά τη δική τους σκέψη και τις δικές τους απορίες, αλλά ένας χώρος δημιουργίας και κατάκτησης της γνώσης με τον πλέον βιωματικό τρόπο. Εκεί εκτέλεσαν πειράματα όπου διαπίστωσαν πως σε θερμαινόμενο νερό, όση θερμότητα κι αν συνεχίσω να παρέχω, η θερμοκρασία του νερού θα σταματήσει στους 100°C κι αυτό γιατί σε εκείνο το σημείο τα δυο σώματα έχουν φτάσει σε θερμική ισορροπία. Στο επόμενο πείραμα μάλιστα διαπίστωσαν πως, όταν βάλουν ένα μπρίκι με καυτό νερό σε ένα δοχείο με παγωμένο νερό, τότε θερμότητα θα ρέει από το ζεστό στο κρύο κι έτσι όσο η θερμοκρασία του ενός θα πέφτει, η θερμοκρασία του άλλου θα ανεβαίνει!